Diezijner + GROFF: Annemieke van den Berg
van Saparoea en Dymph Dressen
Diezijner - Nynke Kloosterman
Nynke wil met Diezijner de wereld kleur rijker, vrolijker en duurzamer maken door middel van mooie contacten en een zorg vuldig geselecteerd assortiment. Ze heeft met allerlei soorten verpakkingen te maken. Van het kleinste zakje voor een sieraad tot een stevige verzendverpakking. “Er wordt aandacht besteed aan het product en het zorgvuldig verpakken ervan. Het is zo zonde dat de verpakking daarna weggegooid wordt. Wat zou het mooi zijn als ook de verpakking een cadeau is om te houden of door te geven.”
Met Annemieke en Dymph zocht zij naar een duurzame aanpak voor het maken van nieuwe producten, in de vorm van creatief hergebruik en reparatie van bestaande pro ducten. Op deze manier zorgen ze er samen voor dat de afvalberg niet groeit. De onver koopbare producten van Diezijner vormden de grondstof voor het ontwerp: Soms raakt een product beschadigd of hangt een onder deel van een collectie na jaren nog onverkocht in de winkel. “Dymph en Annemiek maken verpakkingsmateriaal van onverkoopbare artikelen. Deze nieuwe verpakkingen zijn niet alleen leuk om te zien, maar ook om te bewaren en her te gebruiken.”
"Wat zou het mooi zijn alsook de verpakking een cadeau is om te houden of door te geven."
Nynke Kloosterman
"Door labels er aan toe te voegen met teksten als “Diezijnrepaired” wordt de klant bewust van de soort aankoop die hij doet."
Annemieke en Dymph
Annemieke van den Berg van Saparoea en Dymph Dressen
Onder de naam GROFF (Groningen Fair Fashion) staan Annemieke en Dymph voor bewustwording dat kleding geen weg werpproduct is. Dit doen ze door het geven van recycleworkshops aan scholen en instellingen en af en toe een rebelse actie om aandacht te vragen voor textiel als één van de grootste vervuilers is. “Onze slogan? RETHINK voor je iets nieuws koopt en RETHINK voordat je iets weggooit.”
Diezijner heeft een restpartij onverkoopbare kledingstukken. “In het kader van het thema ‘waardevolle verpakkingen’ maakten we van de restpartij nieuwe verpakkingen met als doel het inpakken tijdens de cadeau maanden.” De zakjes en tasjes kunnen ook in textiel uitgevoerd worden in plaats van papier of karton. Door labels er aan toe te voegen met teksten als “Diezijnrepaired” wordt de klant bewust van de soort aankoop die hij doet. De kleding die retour komt, met bijvoorbeeld een gaatje, wordt door Dymph en Annemieke hersteld en terug in het verkoopproces gebracht.